-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35119 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

آيا زمين از حجّت الهي خالي ميماند؟

از مسائل مهمي كه در روايات اسلامي روي ان تكيه شده اين است كه زمين از نمايندة الهي خالي نميشود ، در روايات فراواني كه از منابع اهل بيت (ع) به ما رسيده است ، اين مضمون به طور مكرر آمده است كه صفحة روي زمين از امام (يا پيامبر) يا به طور كلي حجت الهي، خالي نميماند، و در كتاب شريف كافي دو باب در اين زمينه منعقد شده است ، در يك باب تحت عنوان «اِنَّ الاَرْضَ لاتَخْلُو مِنْ حُجَهٍ» سيزده روايت از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و امام علي بن موسي الرضا (ع) و بعضي از ائمه ديگر نقل شده ، و در باب ديگر تحت عنوان «اِنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي الاَرضِ رَجُلانِ اَحَدُهُما الحُجَّهُ» [اگر در روي زمين تنها دو نفر باقي بماند يكي از آنها حجت الهي است]، و در آن پنج روايت به همين مضمون آمده است (اصول كافي 1/178 و 179) كه ذيلاً به بعضي از روايات هر دو باب اشاره ميشود.



در يكي از اين احاديث از امام صادق(ع) ميخوانيم كه «اِنَّ الاَرْضَ لاتَخْلُو اِلاّ وَ فيها اِمامٌ كَيْما اِنْ زادَ المُؤمِنُونَ شَيْئاً رَدَّهُمْ وَ اِنْ نَقَصُوا شَيْئاً اَتَمَّهُ لَهُمْ» [زمين هرگز خالي نميشود، مگر اينكه در آن امامي است تا اگر مؤمنان چيزي (ناآگاهانه بر تعليمات الهي) بيفزايند آنها را بازگرداند و اگر چيزي كم كنند آن را تكميل نمايد]. (همان مدرك حديث 2 و 6 از باب اول).



باز در حديث ديگري از همان حضرت ميخوانيم «اِنَّ اللّهَ اَجَلُّ وَ اَعْظَمُ مِنْ اَنْ يَتْرُكَ الاَرْضَ بَغَيْرِ اِمامٍ عادلٍ» [خداوند بزرگوارتر از آن است كه زمين را بدون امام عادلي رها سازد] (همان مدرك حديث 2 و 6 از باب اول) حتي در بعضي از اين احاديث آمده است كه اگر امام و حجت الهي ساعتي در زمين نباشد، زمين متزلزل ميشود، و اهلش را فرو ميبرد. (همان مدرك حديث 11 و 12 و 13)



و در حديث ديگري از امام صادق (ع) ميخوانيم كه ميفرمود «لَوْ كانَ النّاسُ رَجُلَيْنِ لَكانَ اَحدُهُما الاِمامُ» [اگر مردم (جهان)تنها دو نفر باشند يكي از آنها امام است]، و در ذيل همين حديث آمده است



«وَ اِنَّ آخِرُ مَنْ يَمُوتُ الاِمامُ» [آخرين كسي كه در جهان از دنيا ميرود امام است]. (همان مدرك، حديث 3)



در نهج البلاغه نيز با صراحت به اين معني اشاره شده است ، در بيانات مهمي كه علي (ع) به كميل بن زياد فرمود، چنين ميگويد «اَللّهُمَ بَلي لاتَخْلُو الاَرْضُ مِنْ قائِمٍ لِلّه بِحُجَهٍ ، اِمّا ظاهِراً مَشْهوراً وَ اِمّا خائِفاً مَغْمُوراً ، لِئَلاً تَبْطُلَ حُجَجُ اللّهِ وَ بَيِناتُهُ» (نهج البلاغه، خطبه 147) [آري هرگز روي زمين خالي نميشود از كسي كه با حجت الهي قيام كند، خواه ظاهر باشد و آشكار و يا ترسان و پنهان ، تا دلائل خداوند و نشانههاي روشن او از ميان نرود].



به اين ترتيب مسألة وجود يك حجت الهي در هر عصر و زماني در روي زمين يكي از مسائل مسلم در مكتب اهل بيت(ع) است، تا آنجا كه در حديثي از امام موسي بن جعفر(ع) ميخوانيم كه زمين حتي براي يك چشم بر هم زدن از حجت خدا خالي نميشود يا ظاهر است و يا پنهان «اِنَّ اللّهَ لايُخلِي اَرْضَهُ مَنْ حُجَّهِ طَرْفَهَ عَيْنٍ ، اِمّا ظاهِرٌ وَ اِمّا باطِن.» (بحارالانوار 47/41)








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.